سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با کمپرسور کولر گازی و انواع مختلف آن

لزوم بهره مندی از کولر گازی در هر خانه ای

کولر گازی یکی از وسایل کارآمد و مفیدی به شمار می آید که لزوم آن در هر خانه ای بر حسب موقعیت های خاص جغرافیایی به خوبی حس می شود. مناطق سردسیر و گرمسیر هر یک با توجه به کارکرد دو سویه کولر گازی نیاز مبرمی به این وسیله کارآمد دارند. چرا که امروزه کولر گازی توانسته است جایگزینی بی بدیل برای کولرهای آبی به حساب آیند. دلیل این امر کارکرد دو سویه کولر گازی است که شما می توانید هم از سیستم سرمایشی و هم گرمایشی آن به خوبی بهره مند شوید. به این صورت که در ایام سرد و گرم سال مورد استفاده قرار می گیرد تا علاوه بر انجام کارکردهای یک کولر آبی بتوان به مانند یک هیتر نیز از آن استفاده نمود. بادهای خنک و گرمی که از آن خارج می شود؛ سپس محبوبیت این دستگاه شده است. اما با این حال ممکن است باز هم برای این دستگاه کارآمد و مفید مشکلی پیش آید و عملکرد اصلی خود را از دست بدهند. برای جلوگیری از این منظور می بایست شناختی نسبت به قطعات به کار گرفته شده در این دستگاه داشته باشیم و به خوبی از آن استفاده کنیم تا در صورت هر گونه تعمیر مراتب به دست به یک تعمیرکار مجرب و کارکشته بسپاریم تا بتواند بر حسب تجربه و تخصص خود آن را تعمیر کند. یکی از همین قطعات به کار گرفته شده در کولر گازی کمپرسور (موتور) آن می باشد که در ادامه به طور کامل خدمت شما معرفی می شود.

 

کمپرسور (موتور) کولر گازی

کمپرسور (موتور) کولر گازی

معرفی اجمالی با کمپرسور (موتور) کولر گازی

کمپرسور (موتور) کولر گازی یکی از قسمت های اصلی این دستگاه به شمار می آید که خارج از محل مورد استفاده نصب می شوند. بدین ترتیب که در یونیت خارجی کولر گازی اسپلیت مورد استفاده قرار می گیرند. کمپرسور که نام دیگر موتور دستگاه به شمار می آید؛ درست به مانند قلب تپنده دستگاه عمل می کند و از جمله قطعات بسیار حساس و با اهمیت در هر دستگاهی به حساب می آید. کمپرسور نه تنها در کولر گازی، بلکه در بسیاری از لوازم خانگی از جمله: جارو برقی، یخچال، یخچال فریزر و… نیز مورد استفاده قرار می گیرد. کمپرسور موجود در کولر گازی به نحوی می باشد که دستگاه مذکور بدون وجود آن هیچ گونه ارزش و کارایی دیگری ندارد و نمی تواند کار کند. بنابراین وجود کمپرسور (موتور) کولر گازی از اهمیت بسزایی برخوردار است. کمپرسور موجود در کولر گازی از نظر نوع کمپرسور و قدرت آن متفاوت می باشد که در ادمه بیشتر به این مسئله اشاره می شود. اما به طور کلی وظیفه کمپرسور در کولر گازی، فشرده کردن گاز و چسباندن مولکول های گاز به همدیگر می باشد. به واقع می توان گفت که کمپرسور با مصرف انرژی الکترونیکی خود سبب مکش گاز مبرد از اواپراتور می گردد و پس از آن گاز موجود را فشرده کرده و آن را وارد کندانسور می کند. بنابراین به طور کلی کمپرسور با قابلیت فشرده کردن و کاهش حجم گاز سبب افزایش فشار گاز می گردد.

کمپرسور (موتور) کولر گازی

تعمیر کمپرسور کولر گازی

تعمیر کمپرسور کولر گازی

با توجه به اینکه کمپرسور کولر گازی به عنوان قلب تپنده این دستگاه ها به شمار می آید؛ می بایست حتی الامکان از بروز هر گونه خرابی در این قطعه به علل مختلف و از جمله سهل انگاری جلوگیری نمود. ولی در هر صورت ممکن است بنا به دلایل گوناگون این بخش از کولرهای گازی هم خراب شود که در این صورت می بایست حتما مراتب را به دست افرادی حرفه ای و مجرب سپرد تا آن ها بنا به تجربه و تخصص خود بتوانند ضمن شناختی که نسبت به انواع مختلف کمپرسورها در کولر گازی دارند، هر نوع کمپرسوری را تعمیر کنند. بنابراین اولین گام در این خصوص شناخت انواع کمپرسورهاست. پس از شناخت هر یک از آن ها می بایست هر یک از کمپرسورهای موجود را طبق نوع مورد نظر تعمیر نموده تا بتوان باز هم از وجود این دستگاه کارآمد و مفید در سرما و گرما استفاده بهینه و مفیدی برد. به همین منظور در ادامه به انواع کمپرسورهای کولر گازی اشاره می شود.

کمپرسور (موتور) کولر گازی

انواع کمپرسور کولر گازی

انواع کمپرسور کولر گازی

همان طور که گفته شد؛ کمپرسور کولر گازی انواع مختلفی دارد که به طور کلی سه نوع پیستونی، روتاری و مارپیچی یا اسکرال می باشند. هر یک از کمپرسورهای یاد شده ویژگی های خاص خود را دارند. قیمت، نوع تعمیر، کارکرد هر یک از این سه نوع مختلف کمپرسور کولر گازی متفاوت می باشد. به همین دلیل است که به محض خرید کولرهای گازی ممکن است با قیمت های متفاوتی رو به رو شوید. تعمیرکاران کولر گازی نیز بایستی بدانند که هر یک از کمپرسورهای ممکن به چه نحوی تعمیر می شوند تا با شناخت اولیه روی هر یک از آن ها بدانند که به چه شیوه ای بایستی کمپرسور موجود را تعمیر ساخت. پیش از بررسی هر یک از انواع مختلف این قطعه پر کاربرد در کولر گازی بایستی یادآور شد که هر یک از این کمپرسورهای ممکن بسته به شرایط جوی و موقعیت جغرافیایی مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه هر یک از این کمپرسورها را به طور مفصل توضیح خواهیم داد تا نسبت به هر یک از آن ها شناختی کامل صورت گیرد.

کمپرسور (موتور) کولر گازی

کمپرسور پیستونی

  • کمپرسور پیستونی

اولین نوع از کمپرسورهای موجود در کولرهای گازی، کمپرسور پیستونی می باشد. همان طور که از نام این نوع از کمپرسورها برمی آید؛ به جهت کمپرس نمودن گاز در کولر گازی از یک پیستون و سیلندر استفاده به عمل آورده می شود. مدل پیستونی درست شبیه سیستم احتراق خودرو عمل می کند. هر چند که در کولر گازی احتراقی صورت نمی پذیرد. ولی به طور کلی در این مدل روند کار بدین شکل می باشد که با فشردن مبرد از یک پیستون استفاده می شود که داخل سیلندر می باشد و با هر با اعمال رفت و برگشتی پیستون، مقداری از گاز مبرد موجود در کمپرسور را به داخل سیلندر می مکد  و آن را تحت تراکم قرار می دهد و به داخل سیستم با فشار هدایت می گردد. این نوع از کمپرسورها از کولرهای پرقدرت و پر مصرف کولر گازی می باشد. همان طور که گفته شد؛ هر یک از کمپرسورهای موجود بنا به موقعیت های جغرافیایی مختلف مورد استفاده قرار می گیرند که مدل پیستونی را به جهت کار در دماهای بالا بیشتر در مناطق جنوبی کشور مورد استفاده واقع می گردد. بنابراین اگر در مناطق گرمسیری زندگی می کنید و یا در جنوب کشور با گرمای طاقت فرسای آن زیست می نمایید؛ بهتر است که کولر گازی را خریداری نمایید که موتور یا کمپرسور آن از نوع پیستونی می باشد. خالی از لطف نیست که گفته شود این مدل در کولرهایی با ظرفیت 18 هزار تا 36 هزار بیشتر به کار گرفته می شود که در قیاس با سایر مدل های دیگر از قدرت خنک کنندگی بیشتری بهره مند می باشد و به همین جهت است که بیشتر در مناطق جنوبی کشور مورد استفاده واقع می گردد. ضمن اینکه این مدل را می توان یکی از قدیمی ترین سیستم های کمپرسوری نام نهاد که تاکنون در کولرهای گازی مورد استفاده قرار گرفته است و هنوز هم تا به امروز مورد استفاده قرار می گیرند.

کمپرسور (موتور) کولر گازی

کمپرسو روتاری

  • کمپرسور روتاری

مدل بعدی کمپرسورها روتاری نام دارد که برخلاف مدل قبلی در این مدل تمامی عملیات مربوط به مکش مبرد و فشرده سازی آن به وسیله تیغه هایی صورت می گیرد که به صورت دایره وار  با گردش 360 درجه ای و در شیارهای خاصی یافت می شوند. نحوه استفاده از آن ها بدین صورت است که به هنگامی که گاز از دریچه ورودی داخل کمپرسور می شود؛ بر حسب چرخش تیغه ها و نیز برخوردن پره ها با گاز آن را با فشار به سمت لوله های خروجی هدایت می کند. بنابراین گاز بر حسب این نوع از طریق یک دریچه به داخل کمپرسور مکیده می گردد. به طور کلی فشار ایجاد شده توسط هدایت همین پره ها یا تیغه هاست که سبب فشرده شده مبرد و نیز انتقال با فشار بالا به سیستم می باشد. مدل روتاری برخلاف نوع پیستونی موجود در کولرهای گازی بیشتر برای مناطق سردسیر و مرطوب مناسب می باشد. همان طور که آمار فروش این نوع از کولرهای گازی نشان می دهد؛ کولرهای گازی با کمپرسور روتاری را بیشتر در غرب و شمال ایران مشاهده می کنیم که مورد استفاده واقع می گردند.

کمپرسور (موتور) کولر گازی

کمپرسور مارپیچی یا اسکرال

  • کمپرسور مارپیچی

گونه آخر کمپرسورها که به واقع جدیدترین و به روزترین نوع آن ها نیز به شمار می آیند؛ مدل مارپیچی یا اسکرال می باشد. علت نامگذاری آن به مارپیچی، دو مارپیچ درون این نوع کمپرسورها می باشد که درست برخلاف یکدیگر حرکت می کنند. به این صورت که یکی از آن ها ثابت و دیگری متحرک می باشد اما نحوه قرارگیری هر یک از آن ها درست برخلاف یکدیگر می باشد. حرکت مخالف این دو مارپیچ داخلی سبب فشرده شدن گاز در آن ها شده است. به واقع این حرکت حلزون متحرک است که سبب فشرده شدن گاز در این دستگاه ها شده است. کمپرسور مارپیچی یا اسکرال در قیاس با مدل های دیگر از بازدهی و عملکرد بسیار بهتری بهره مند می باشد و به واقع می توان گفت که بیشترین بازدهی را در میان سایر مدل های دیگر دارد. از لحاظ قیمتی نیز این مدل با توجه به کیفیت و عملکرد مطلوب تر اندکی گران قیمت تر می باشد. این نوع از کمپرسورها نیز به مانند مدل پیستونی بیشتر مناسب مناطق گرمسیری و به ویژه جنوبی کشور است که آب و هوای آنجا بسیار گرم می باشد. دلیل این مهم ذکر این مسئله است که قدرت توان این مدل از کمپرسورها بالغ بر 2400 می باشد که از توان بسیار بالایی بهره مند می باشد. ضمن اینکه از لحاظ مصرفی نیز مدل اسکرال یا مارپیچی نسبت به مدل پیستونی از مصرف پایین تری هم بهره مند می باشد. به همین جهت است که از محبوبیت بسیار بالایی در میان کاربران خود برخوردار می باشد.

 

کمپرسور (موتور) کولر گازی

مزایا و معایب هر یک از کمپرسورهای یاد شده

مزایا و معایب هر یک از کمپرسورهای یاد شده

با توجه به اینکه دست شما برای خرید کولر گازی و انتخاب کمپرسور موجود در آن باز است؛ شما می توانید بنا به مزایا و معایب هر یک از این موتورهای به کار گرفته شده در دستگاه مورد نظر به عنوان آن را برای خود انتخاب کنید و با پرداخت هزینه آن از وجود یک کولر گازی خوب و مناسبی با توجه به قدرت، نوع، شرایط جویی و … بهره مند شوید.

مزایا و معایب مدل پیستونی

مدل پیستونی از لحاظ نوع گاز و نیز کاربرد آن در صنایع مختلف از گستردگی بیشتری بهره مند می باشد. ضمن اینکه تنوع آن ها نیز بیشتر است. چرا که در یخچال های خانگی تا حتی سیستم های تهویه مطبوع از جمله کولر گازی و سردخانه های بزرگ از این مدل استفاده می کنند. قیمت آن ها نیز مناسب و مقرون به صرفه تر می باشد. این مدل از کمپرسور ها شیوع بیشتری داشته و معمولا تعمیرکاران بیشتری هستند که با این مدل و انواع تعمیرهای آن آشنا هستند. ولی در عین معایبی نیز دارد که صدای زیاد آن، مصرف بالا و نیز راندمان پایین آن از مهمترین معایب مدل پیستونی به شمار می آیند. از دیگر معایب آن می توان به: نگهداری نسبتا دشوار آن، لرزش آن به علت یکنواخت نبودن حرکت مبرد، حساس بودن به ورود مبرد به صورت مایع و… اشاره کرد.

مزایا و معایب مدل روتاری

مدل روتاری نیز با صدای کمتر خود نسبت به مدل پیستونی، مصرف بهینه تر و راندمان بالاتر نسبت به مدل پیستونی از امتیاز بهتری بهره مند می باشد. ابعاد آن ها نیز کوچک تر است و از وزن و ظرفیت پایین تری بهره مند می باشد و با لرزش کمتر و قطعات کمتری مواجه اند. در عین حال برخی از معایب آن ها نیز می توان به: هزینه تعمیر بیشتر نسبت به مدل پیستونی، قیمت بالاتر، بازدهی انرژی پایین  اشاره داشت.

مزایا و معایب مدل مارپیچی

این مدل که یکی از بهترین هاست با راندمان بالاتر، عمر مفید بیشتر، صدای کمتر و مصرف کمتر و بهینه تر جزء کمپرسورهای خوب و مناسبی به شمار می آید. هر چند که قیمت بالای آن ها و نصب آن ها روی کولر گازی با ظرفیت بالا می تواند به عنوان معایب آن به شمار آید. اما در صورتی که بخواهید از وجود یک کولر گازی با کیفیت بهره مند شوید؛ قیمت را فدای کیفیت و کارایی آن خواهید کرد تا در فصول گرم سال مشکلی نداشته باشید.